Sjov med yoga for børn

Sjov med yoga for børn

Du ved måske, at yoga har mange fordele for voksne. Men ved du, at yoga også er rigtig godt for børn? Gennem yogastillingerne udforsker barnet nye måder at bruge sin krop på og lærer kroppen bedre at kende. Der er også en masse sjov med yoga for børn og hygge med fokus og nærvær.

Hvorfor er yoga godt for børn? Der er mange fordele ved yoga for børn som motorisk udvikling, berolige barnets sind, forbedret koncentrationsevne og at afspænde barnets krop.

   

Kom igang med yoga for børn

Det kan være en god idé at sætte stemningen, inden I går igang med yoga. Sæt for eksempel noget behageligt musik på, dæmp lyset, smid strømperne eller hvad I ellers synes, kunne være rart. En yogamåtte er en god idé for at gøre det mere behageligt for barnet, men også for at give barnet et personligt rum.

Når I er klar til at gå igang med yogastillingerne, er det smart at have et lille yoga program klar. Start med øvelser, der varmer kroppen op, fortsæt med øvelser, der giver energi og afslut med øvelser, der får kroppen til at slappe af. Længden af programmet afhænger helt af barnet - stop hellere mens legen stadig er god og husk ikke at overstrække barnets led.

Yoga for børn fra 1 år

Det er vigtigt at gøre yoga sjovt og ikke for udfordrende for de mindste. Yoga for de mindste tager derfor udgangspunkt i stillinger, som børn naturligt danner, når de leger. At sige navnene på hver enkel yoga øvelse gør det fantasifuldt for barnet at forestille sig stillinger som “sommerfuglen”, “katten” og “hunden”. 

Bogen “Min første bog om yoga” er en rigtig god guide til yoga for børn, find den her.

Yoga for børn fra 4 år

Yogaremser for børn er en god ting at tilføje til yoga øvelserne, når barnet er blevet lidt større. Yogaremserne passer til hver enkelt stilling og hjælper dermed barnet til at komme bedre ind i øvelserne, stimulerer fantasien og styrker udholdenheden ved at motivere barnet til at holde stillingen helt til slutningen af remsen. Ved at tilføje remserne stimuleres også barnets talte sprog. 

Brug åndedrættet til at få kroppen til at slappe af og koncentrere jer om øvelserne og remserne.

Skaf en bog med yogaremser for børn som denne her eller disse fine yogakort.

  

Tilbage til blog